Oké: contentmarketing. Ik heb er een beetje een haat-liefdeverhouding mee. En volgens mij ben ik niet de enige.
Als jij nou echt een geboren maker bent, die iedere dag zonder problemen de meest creatieve content uit je mouw schudt, dan is deze video niet voor jou – dan mag je even doorklikken naar de volgende. Maar is het maken van content voor jou wel een worsteling, of twijfel je of je eraan moet beginnen? Kijk dan even verder.
Want laten we het niet mooier maken dan het is: content marketing kost ont-zet-tend veel tijd. Ja, je kunt het jezelf makkelijker maken door je perfectionisme los te laten en de lat voor jezelf minder hoog te leggen, en zeker, hoe meer content je maakt, hoe sneller en makkelijker het zal gaan. Maar houd er rekening mee dat, zeker in het begin, je er echt een aantal uren per week voor zal moeten reserveren. Bovendien: voor je resultaten gaat zien van je contentmarketing heb je een lange adem nodig. Je kunt het dus ook niet zomaar opgeven als je het even druk hebt. Dus dan is het heel logisch dat je jezelf de vraag stelt: moet ik daar wel aan beginnen? Gaat contentmarketing mij echt iets opleveren?
Kijk, weet je wat het is? In sommige branches kom je er niet onderuit: heb je een online business, of een coaching- of therapiepraktijk, dan moet je wel een héél goed gevestigde naam hebben om het zonder contentmarketing te redden. Die markten zijn namelijk zó vol dat als jij niet zichtbaar bent en heel duidelijk laat zien wat jou uniek maakt ten opzichte van je concurrenten, klanten je simpelweg niet zullen vinden. Natuurlijk zijn er ook andere manieren om je bereik te vergroten, denk aan bijvoorbeeld adverteren op social media – maar op het moment dat mensen getriggerd worden door jouw advertentie en er vervolgens geen video’s of inhoudelijke posts, of podcasts zijn waarin ze jóu en jouw visie kunnen leren kennen, dan zal een groot percentage alsnog kiezen voor een ander.
Ook als je bijvoorbeeld een wat duurder product of dienst hebt, die zich minder makkelijk verkoopt, dan geldt hetzelfde. Je zult je publiek dan echt moeten opwarmen voordat ze bereid zullen zijn bij jou een investering te doen. In dit soort gevallen is het echt de moeite waard om van het delen van jouw visie een prioriteit te maken.
Heeft jouw bedrijf een wat traditioneler verdienmodel, doe je nog oldskool acquisitie, of heb je een grotere regionale bekendheid en daardoor veel mond-tot-mondreclame? Dan zal contentmarketing jou waarschijnlijk minder opleveren en kun je je afvragen of het de investering waard is.
Oké: contentmarketing. Ik heb er een beetje een haat-liefdeverhouding mee. En volgens mij ben ik niet de enige.
Als jij nou echt een geboren maker bent, die iedere dag zonder problemen de meest creatieve content uit je mouw schudt, dan is deze video niet voor jou – dan mag je even doorklikken naar de volgende. Maar is het maken van content voor jou wel een worsteling, of twijfel je of je eraan moet beginnen? Kijk dan even verder.
Want laten we het niet mooier maken dan het is: content marketing kost ont-zet-tend veel tijd. Ja, je kunt het jezelf makkelijker maken door je perfectionisme los te laten en de lat voor jezelf minder hoog te leggen, en zeker, hoe meer content je maakt, hoe sneller en makkelijker het zal gaan. Maar houd er rekening mee dat, zeker in het begin, je er echt een aantal uren per week voor zal moeten reserveren. Bovendien: voor je resultaten gaat zien van je contentmarketing heb je een lange adem nodig. Je kunt het dus ook niet zomaar opgeven als je het even druk hebt. Dus dan is het heel logisch dat je jezelf de vraag stelt: moet ik daar wel aan beginnen? Gaat contentmarketing mij echt iets opleveren?
Kijk, weet je wat het is? In sommige branches kom je er niet onderuit: heb je een online business, of een coaching- of therapiepraktijk, dan moet je wel een héél goed gevestigde naam hebben om het zonder contentmarketing te redden. Die markten zijn namelijk zó vol dat als jij niet zichtbaar bent en heel duidelijk laat zien wat jou uniek maakt ten opzichte van je concurrenten, klanten je simpelweg niet zullen vinden. Natuurlijk zijn er ook andere manieren om je bereik te vergroten, denk aan bijvoorbeeld adverteren op social media – maar op het moment dat mensen getriggerd worden door jouw advertentie en er vervolgens geen video’s of inhoudelijke posts, of podcasts zijn waarin ze jóu en jouw visie kunnen leren kennen, dan zal een groot percentage alsnog kiezen voor een ander.
Ook als je bijvoorbeeld een wat duurder product of dienst hebt, die zich minder makkelijk verkoopt, dan geldt hetzelfde. Je zult je publiek dan echt moeten opwarmen voordat ze bereid zullen zijn bij jou een investering te doen. In dit soort gevallen is het echt de moeite waard om van het delen van jouw visie een prioriteit te maken.
Heeft jouw bedrijf een wat traditioneler verdienmodel, doe je nog oldskool acquisitie, of heb je een grotere regionale bekendheid en daardoor veel mond-tot-mondreclame? Dan zal contentmarketing jou waarschijnlijk minder opleveren en kun je je afvragen of het de investering waard is.