Contentmarketing: ja of nee?
18/01/2024Ik sla een nieuwe koers in
en dit is waarom
Vandaag een hele bijzondere blog. Geen verhaal over marketing, websites of strategische doelen. Of eigenlijk wel, maar dan die van onszelf. Drie jaar geleden startte ik De Marketingdienst. Best iets om trots op te zijn, want de afgelopen jaren zijn niet bepaald de gemakkelijkste geweest om als ondernemer het hoofd boven water te houden. Het was niet makkelijk, maar het is gelukt. En toch kies ik ervoor een nieuwe weg in te slaan. Hoe dat zit vertel ik je in deze blog.
Er mist iets…
Al maanden voelde er iets niet helemaal kloppend. We hadden (hebben!) leuke klanten, waar we mooie resultaten mee behalen, plezier in ons werk, en komen na die eerste jaren van pionieren die onlosmakelijk verbonden zijn aan het starten van een bedrijf, langzaam in een rustiger vaarwater. Formats staan, processen lopen, kinderziektes zijn overwonnen. Zelfs de enorme dip in aanvragen die de energiecrisis vorig jaar met zich meebracht lijkt over te zijn: klanten weten ons weer te vinden. En toch miste er iets…
Cliché
Zoals dat gaat met zulke processen duurde het eerst een paar maanden voordat ik in de gaten had dat het probleem niet in het bedrijf lag, maar bij mij. “Je bent zelf de grootste belemmering voor de groei van je onderneming,” zeggen ze. Heel cliché, maar het was in dit geval wel waar. Want hoe goed we bij De Marketingdienst ook zijn in het ontzorgen van bedrijven op het gebied van marketing – mijn persoonlijke passie ligt op strategisch vlak. En hoewel ik met veel plezier strategisch advies geef aan mijn marketingklanten, strategie is veel breder dan alleen marketing. Het kostte flink wat soul searching, talloze gesprekken met mijn rotsen in de branding en een paar rake opmerkingen van mijn business coach om tot de conclusie te komen: ik probeer twee verschillende dingen in één bedrijf te proppen, en dat past niet.
Two sides of the story
Aan de ene kant vind ik het heerlijk om bedrijven te ondersteunen op het gebied van uitvoerende marketingtaken. Dat is waar De Marketingdienst sterk in is: bijspringen waar nodig, ontzorgen waar mogelijk, helpen waar het kan. En dat alles met een constante focus op duurzame groei. Het mooie is: dat hoef ik vaak niet zelf te doen. Voor dat uitvoerende werk heb ik een klein team van super getalenteerde, gepassioneerde mensen om me heen verzameld, die vaak nog veel meer kennis hebben op de verschillende expertisegebieden dan ik.
Aan de andere kant is er mijn natuurtalent en datgene wat ik het liefste doe: hoog-over zien wat er nodig is om de potentie van een merk of bedrijf ten volle te benutten. Ik hoef er geen moeite voor te doen: in één oogopslag zie ik waar de potentie ligt, schept mijn brein orde in de chaos en vallen de puzzelstukjes op z’n plaats. En laat juist dit talent nou zoveel breder in te zetten zijn dan alleen in marketing. Sterker nog: er bestaat geen strategische marketing zonder ook in de volledige breedte naar de strategie en de groeimogelijkheden van een bedrijf of organisatie te kijken.
En hier zat precies het knelpunt: dat strategische stuk – mijn talent om ondernemers en organisaties datgene aan te reiken dat ze écht verder gaat helpen – dat barst binnen het concept van De Marketingdienst uit z’n voegen. En omgekeerd: bedrijven die juist déze hulp zo hard nodig hebben, zullen het niet gaan zoeken bij een bedrijf als De Marketingdienst.
Introducing: een nieuw merk
En dus is het – hoe symbolisch zo aan de start van een nieuw jaar – tijd om beide aspecten van hoe ik bedrijven kan helpen groeien, de volledige ruimte te geven: elk op een eigen, passende manier. Naast De Marketingdienst zal ik onder mijn eigen naam ondernemers en bedrijven gaan coachen om duurzame groei en succes te gaan creëren. Hoe dat er voor hen ook uitziet. En daarbij komt al mijn kennis over online marketing natuurlijk fantastisch van pas.
Voor klanten van De Marketingdienst verandert er niets. Sterker nog: het feit dat ik niet langer probeer twee doelgroepen binnen één merk te bedienen maakt dat de positionering en de focus voor De Marketingdienst alleen maar scherper wordt. Het team van De Marketingdienst staat klaar voor MKB-bedrijven die (een deel van) hun marketing willen uitbesteden en daarmee duurzaam willen groeien. En daar zijn we toevallig heel goed in 😉
Twee merken dus, die elk hun eigen, unieke bijdrage kunnen leveren. En sinds ik die keuze heb gemaakt, klopt het weer.
Nieuwsgierig?
Ben je benieuwd naar het nieuwe merk Maria van der Schalie? Neem dan een kijkje op mariavanderschalie.nl of volg mij op Instagram, Facebook, Pinterest of LinkedIn. Je zult zien dat de content die ik daar zal delen veel breder is dan alleen marketing. Voor iedere ondernemer interessant dus! Draag je mij een warm hart toe en wil je me helpen zo snel mogelijk zoveel mogelijk ondernemers en organisaties te bereiken, om ze te kunnen helpen bij het groeien van hun bedrijf? Dan maakt iedere comment, share of like het verschil, voor hen én voor mij. Dankjewel!
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.
Ik sla een nieuwe koers in en dit is waarom
Vandaag een hele bijzondere blog. Geen verhaal over marketing, websites of strategische doelen. Of eigenlijk wel, maar dan die van onszelf. Drie jaar geleden startte ik De Marketingdienst. Best iets om trots op te zijn, want de afgelopen jaren zijn niet bepaald de gemakkelijkste geweest om als ondernemer het hoofd boven water te houden. Het was niet makkelijk, maar het is gelukt. En toch kies ik ervoor een nieuwe weg in te slaan. Hoe dat zit vertel ik je in deze blog.
Er mist iets…
Al maanden voelde er iets niet helemaal kloppend. We hadden (hebben!) leuke klanten, waar we mooie resultaten mee behalen, plezier in ons werk, en komen na die eerste jaren van pionieren die onlosmakelijk verbonden zijn aan het starten van een bedrijf, langzaam in een rustiger vaarwater. Formats staan, processen lopen, kinderziektes zijn overwonnen. Zelfs de enorme dip in aanvragen die de energiecrisis vorig jaar met zich meebracht lijkt over te zijn: klanten weten ons weer te vinden. En toch miste er iets…
Cliché
Zoals dat gaat met zulke processen duurde het eerst een paar maanden voordat ik in de gaten had dat het probleem niet in het bedrijf lag, maar bij mij. “Je bent zelf de grootste belemmering voor de groei van je onderneming,” zeggen ze. Heel cliché, maar het was in dit geval wel waar. Want hoe goed we bij De Marketingdienst ook zijn in het ontzorgen van bedrijven op het gebied van marketing – mijn persoonlijke passie ligt op strategisch vlak. En hoewel ik met veel plezier strategisch advies geef aan mijn marketingklanten, strategie is veel breder dan alleen marketing. Het kostte flink wat soul searching, talloze gesprekken met mijn rotsen in de branding en een paar rake opmerkingen van mijn business coach om tot de conclusie te komen: ik probeer twee verschillende dingen in één bedrijf te proppen, en dat past niet.
Two sides of the story
Aan de ene kant vind ik het heerlijk om bedrijven te ondersteunen op het gebied van uitvoerende marketingtaken. Dat is waar De Marketingdienst sterk in is: bijspringen waar nodig, ontzorgen waar mogelijk, helpen waar het kan. En dat alles met een constante focus op duurzame groei. Het mooie is: dat hoef ik vaak niet zelf te doen. Voor dat uitvoerende werk heb ik een klein team van super getalenteerde, gepassioneerde mensen om me heen verzameld, die vaak nog veel meer kennis hebben op de verschillende expertisegebieden dan ik.
Aan de andere kant is er mijn natuurtalent en datgene wat ik het liefste doe: hoog-over zien wat er nodig is om de potentie van een merk of bedrijf ten volle te benutten. Ik hoef er geen moeite voor te doen: in één oogopslag zie ik waar de potentie ligt, schept mijn brein orde in de chaos en vallen de puzzelstukjes op z’n plaats. En laat juist dit talent nou zoveel breder in te zetten zijn dan alleen in marketing. Sterker nog: er bestaat geen strategische marketing zonder ook in de volledige breedte naar de strategie en de groeimogelijkheden van een bedrijf of organisatie te kijken.
En hier zat precies het knelpunt: dat strategische stuk – mijn talent om ondernemers en organisaties datgene aan te reiken dat ze écht verder gaat helpen – dat barst binnen het concept van De Marketingdienst uit z’n voegen. En omgekeerd: bedrijven die juist déze hulp zo hard nodig hebben, zullen het niet gaan zoeken bij een bedrijf als De Marketingdienst.
Introducing: een nieuw merk
En dus is het – hoe symbolisch zo aan de start van een nieuw jaar – tijd om beide aspecten van hoe ik bedrijven kan helpen groeien, de volledige ruimte te geven: elk op een eigen, passende manier. Naast De Marketingdienst zal ik onder mijn eigen naam ondernemers en bedrijven gaan coachen om duurzame groei en succes te gaan creëren. Hoe dat er voor hen ook uitziet. En daarbij komt al mijn kennis over online marketing natuurlijk fantastisch van pas.
Voor klanten van De Marketingdienst verandert er niets. Sterker nog: het feit dat ik niet langer probeer twee doelgroepen binnen één merk te bedienen maakt dat de positionering en de focus voor De Marketingdienst alleen maar scherper wordt. Het team van De Marketingdienst staat klaar voor MKB-bedrijven die (een deel van) hun marketing willen uitbesteden en daarmee duurzaam willen groeien. En daar zijn we toevallig heel goed in 😉
Twee merken dus, die elk hun eigen, unieke bijdrage kunnen leveren. En sinds ik die keuze heb gemaakt, klopt het weer.
Nieuwsgierig?
Ben je benieuwd naar het nieuwe merk Maria van der Schalie? Neem dan een kijkje op mariavanderschalie.nl of volg mij op Instagram, Facebook, Pinterest of LinkedIn. Je zult zien dat de content die ik daar zal delen veel breder is dan alleen marketing. Voor iedere ondernemer interessant dus! Draag je mij een warm hart toe en wil je me helpen zo snel mogelijk zoveel mogelijk ondernemers en organisaties te bereiken, om ze te kunnen helpen bij het groeien van hun bedrijf? Dan maakt iedere comment, share of like het verschil, voor hen én voor mij. Dankjewel!
Vond je deze blog nuttig?
Schrijf je in voor onze Growth List en ontvang iedere week de beste no-nonsense marketingtips en groeistrategieën in je mailbox.